Isnin, 7 November 2016

Ciri-ciri Usahawan dan Tokoh Usahawan Berjaya.

PENGENALAN

Kini bidang keusahawanan telah menjadi suatu bidang kerjaya yang dapat dibanggakan. Usahawan bermaksud individu yang mengusahakan sesuatu perusahaan  sehingga berjaya dengan motif memperoleh keuntungan di samping mengamalkan amalan-amalan yang strategik  untuk terus berjaya. Selain itu, keusahawanan juga dapat ditakrifkan sebagai perilaku atau gaya usahawan bertindak terhadap peluang, memulakan perniagaan, mengembang dan mempertahankan daya maju perniagaan yang telah diterokainya. Motif seseorang menjadi usahawan adalah faktor pendorong seseorang menceburkan diri dalam bidang keusahawanan boleh dikategorikan sebagai faktor tertarik (pulling factor) dan faktor tertolak (pushing factor).

Menurut (Meredith, Nelson dan Neck,1982,dalam buku prinsip-prinsip keusahawanan edisi kedua:4) usahawan merupakan orang yang mampu melihat dan menilai peluang-peluang perniagaan, menggabungkan keperluan sumber-sumber untuk mengambil peluang serta mengambil tindakan yang bersesuaian demi memastikan kejayaan. Keusahawanan sebagai tindakan kreatif manusia membangunkan  sesuatu yang bernilai daripada sesuatu yang tidak bernilai (Jeffrey A. Thomas, dalam buku pengajian perniagaan penggal 3,2005-2010:2). Selain itu, menurut (Gather, dalam buku menjadi usahawan,2003:5) keusahawanan ialah proses penciptaan sesebuah organisasi. Terdapat pelbagai pendapat lagi yang dikeluarkan oleh tokoh-tokoh yang terkenal seperti yang dinyatakan di atas.

Usahawan yang berjaya dapat dibezakan daripada individu yang lain. Seseorang usahawan dikatakan mempunyai ciri-ciri  profil diri yang unik dan berbeza daripada individu bukan usahawan. Untuk menjadi seorang usahawan, mereka haruslah mempunyai ciri-cirinya.  Antara ciri-ciri yang harus ada pada seseorang usahawan ialah proaktif, berwawasan, taat, mengambil risiko terbuka, kegagalan adalah satu pilihan, rangkaian, budaya terbuka, berorientasikan pasukan, dan berorientasikan hasil. Kesemua ciri-ciri usahawan ini harus ada dalam diri setiap usahawan untuk menjadikan mereka menjadi seorang usahawan yang terkenal dan berjaya sehingga ke peringkat global.

Antara usahawan yang menarik perhatian kumpulan kami ialah Datuk Jimmy Choo. Datuk Jimmy Choo merupakan pengusaha kasut yang terkenal. Beliau telah berjaya memasarkan keluaran produknya ke beberapa negara. Beliau juga dianggap sebagai duta Malaysia atas kejayaannya memperkenalkan nama Malaysia di seluruh dunia fesyen serta sentimen patriotik yang sentiasa diluahkannya ketika berucap tentang negara Malaysia. Antara lima ciri usahawan paling ketara yang ada pada  usahawan berjaya ini ialah beliau menganggap kegagalan sebagai satu pilihan, mempunyai budaya terbuka, berwawasan, berani mengambil risiko dan seorang yang proaktif dalam menjalankan perniagaannya. Kelima-lima ciri usahawan yang ada dalam diri Datuk Jimmy Choo ini membuatkan beliau menjadi usahawan yang berjaya dan terkenal.



2.0 CIRI-CIRI KEUSAHAWANAN


Mengambil Risiko Terbuka

Risiko memainkan peranan penting  dalam pembangunan diri seseorang usahawan. Usahawan harus membuat  penilaian dan pertimbangan terhadap risiko. Hal ini kerana risiko yang telah diperhitungkan akan menjamin pulangan yang selamat. Seseorang usahawan akan mengambil risiko yang sederhana iaitu boleh dikawal, munasabah, dan berpatutan. Seseorang usahawan perlu berani mengambil risiko dalam setiap tindakan yang diambil untuk memajukan perniagaan mereka seperti risiko kerugian. Risiko juga adalah keadaan ketidakpastian dalam membuat sesuatu keputusan dan kesannya juga haruslah ditanggung oleh pembuat keputusan. Selain itu, usahawan perlulah membuat pertimbangan dan penilaian terhadap risiko. Usahawan terdedah kepada pelbagai risiko. Risiko bermula apabila seseorang usahawan melibatkan diri dalam bidang perniagaan.

Antara contoh usahawan yang berani dalam menghadapi risiko ialah Tan Sri Dr. Jeffry Cheah. Beliau merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Sunway. Tan Sri Dr. Jeffrey Cheah dibesarkan di Pusing, Perak. Beliau mendapat pendidikan dari Footscray Institute of Technology, Australia. Selepas menghabiskan pengajian beliau bekerja sebagai akauntan di kilang pemasangan motor.

Pada tahun 1985, Malaysia telah dilanda kegawatan ekonomi dan menyebabkan Sunway Holding Berhad mencatatkan kerugian yang tinggi dan hampir melenyapkan dana pemegang sahamnya pada tahun 1987. Tan Sri Dr. Jeffrey Cheah berani mengambil langkah mengurangkan risiko iaitu dengan mempelbagaikan jenis perniagaanya seperti sektor pembangunan hartanah pembuatan, pelaburan hartanah, hiburan dan perhotelan. Beliau telah berjaya mewujudkan Sunway Construction Berhad, Sunway City Berhad dan Sunway Building Technology Berhad. Tan Sri Dr. Jeffrey Cheah adalah contoh berjaya kerana beliau mempunyai sikapnya yang suka belajar daripada kegagalan membawa kejayaan kepada beliau. Oleh itu, seseorang usahawan yang ingin berjaya hendaklah sentiasa berani untuk berhadapan dengan risiko.


Wawasan

Seseorang usahawan yang berjaya  perlulah mempunyai wawasan atau matlamat masa depan yang jelas dan optimistik.  Usahawan yang mempunyai wawasan akan menetapkan matlamat jangka masa pendek dan jangka masa panjang sebagai hala tuju dan landasan operasi perniagaan yang dijalankan terus maju dan mamapu bersaing secara positif dengan pesaingnya. Dengan kata lain wawasan merupakan matlamat yang ditetapkan untuk mencapai sesuatu kejayaan. Usahawan  dapat melihat peluang yang ada untuk menghasilkan sesuatu produk yang kreatif dan inovatif. Usahawan akan berlipatgandakan usahanya  dan mengharungi segala cabaran serta tidak mudah berputus asa demi mencapai matlamat  yang ditetapkan.

Antara contoh usahawan yang mempunyai wawasan ialah  ditonjolkan oleh Dato’ Aliff Syukri Kamarzaman sebagai seorang usahawan yang berjaya ialah berwawasan. Ciri wawasan dapat dibuktikan apabila beliau meletakkan visi utama D’Herbs adalah untuk menjadi sebuah syarikat single level yang mengeluarkan produk kecantikan dan kesihatan dengan konsep terbuka yang lebih mudah dan ringkas sekaligus mempunyai sistem yang terbaik dari segi pengurusan, keberkesanan, kualiti serta harga berpatutan yang mampu dimiliki oleh semua golongan sekaligus dapat menjana pendapatan serta keuntungan bagi kedua – dua pihak iaitu pengeluar dan peniaga. Sebagai seorang usahawan yang berjaya juga, beliau menetapkan wawasan syarikat sejajar dengan wawasan kerajaan dengan misi yang telah ditetapkan dalam syarikatnya iaitu Membantu golongan wanita dan lelaki yang mengalami masalah kesihatan dalaman dan luaran untuk tampil dengan lebih yakin dan bergaya. Disamping membantu mereka menjana pendapatan yang lebih lumayan dengan menjual produk daripada D'Herbs.

Rangkaian

Rangkaian adalah alat perniagaan yang memainkan peranan yang penting dalam mencapai kejayaan. Kepelbagaian rangkaian sama ada di dalam mahupun luar organisasi amat diperlukan oleh sesorang usahawan dalam menjalankan aktivitinya. Rakaian luaran ataupun dalaman terdiri daripada pihak-pihak yang berkepentingan seperti pekerja, pembekal, kerajaan, perlabur, masyarakat dan sebagainya. Hubungan baik diantara pihak yang berkepentingan ini membantu usahawan mendapatkan sokongan serta kerjasama dari lingkaran rangkaiannya. Keusahawanan melibatkan penciptaan usaha niaga baharu melalui empat dimensi utama yang melibatkan individu, organisasi, persekitaran dan proses serta dibantu oleh suatu rangkaian kerjasama yang komprehensif yang terdiri daripada pihak kerajaan, intitusi pendidikan, dan institusi-institusi lain yang berkaitan (Kuratko dan Hodgetts,1995: dalam buku pengajian perniagaan penggal 3, 2005-2010:2).

Antara contoh usahawan yang mempunyai sifat begini adalah salah satu pemilik hotel yang terkenal iaitu Conrad Hilton. Hilton telah berjaya mengembangkan perniagaannya di luar kawasan Texas dengan pembinaan Tevens Hotel di Chicago dan Waldort-Astaria di New York. Selepas itu, beliau menubuhkan Hilton Hotel Corporation pada tahun 1946 dan Hilton Internatinal Syarikat pada tahun 1948. Dalam usaha untuk mngembangkan perniagaan, beliau tekah bekerjasama dengan Centurion Development Group Amerika dan membeli rantaian Statler Hotel, yang menjadikannya syarikat hospitality terbesar di dunia pada tahun 1954. Beliau juga membuat perjanjian dengan pekerja dalam syarikat tambang, Glenn H. McCarthy yang mempunyai harta Shamrock Hotel telah dinamakan semula kepada Shamrock Hilton.


Proaktif

Usahawan yang mempunyai ciri proaktif bakal mengambil peluang terhadap perubahan persekitaran yang berlaku dengan cepat dan pantas. Usahawan akan bertindak secara proaktif dan tidak menunggu masa yang lama sehingga pihak lain merebut  peluang tersebut. Selain itu, individu yang proaktif mempunyai sikap efektif iaitu tidak menunggu arahan daripada ketua untuk memulakan sesuatu kerja. Usahawan yang efektif akan sentiasa berusaha mencari idea-idea baharu yang bernas untuk membaiki keadaan yang sedia ada dengan memperbetulkan sebarang masalah atau kekurangan yang timbul.

Antara tokoh usahawan yang terkenal yang mempunyai sikap proaktif ini ialah Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhary. Beliau mempunyai sikap yang proaktif dalam sesuatu tindakan. Usahawan yang berjaya perlu bijak membuat peluang dan bersikap pandang ke hadapan mendahului orang lain. Sebagai contoh, Tan Sri Syed Mokhtar telah membina Kompleks Perniagaan (SOUQ) Al Bukhary yang bernilai RM400 juta. Kompleks itu diberi nama sebagai Pusat Kecemerlangan Sharifah Rokiah. Selain itu, beliau membangunkan Muzium Kesenian Islam Malaysia di Kuala Lumpur. Beliau juga dikenali dengan melakukan kebajikan dengan membina pusat-pusat penjagaan dan penyelidikan. Penghasilah produk yang bersifat umum dan sesuai untuk masyarakat berbilang kaum terutama sekali di Malaysia yang penduduknya terdiri daripada pelbagai bangsa, agama dan kepercayaan. Oleh itu, usahawan yang mempraktikkan sifat ini mampu menarik pelanggan yang ramai seterusnya dapat menjana keuntungan kepada syarikat ekoran daripada penjualan yang bersesuaian untuk para pelanggan.


PEMERHATI

              “Observant” membawa maksud taat atau dalam konteks perniagaan, bermaksud tajam penglihatan atau lebih spesifik dikatakan teliti dalam melakukan sesuatu pekerjaan. Ciri ini sangat penting untuk menjadi seorang usahawan yang berjaya. Usahawan yang berjaya mempunyai ciri pemerhati yang peka terhadap keadaan sekeliling. Kebijaksanaan melihat keperluan masyarakat hari ini yang mempunyai masa yang terhad untuk melakukan sesuatu kerja membolehkan usahawan itu mengorak langkah lebih ke hadapan berbanding usahawan lain. Dengan pemerhatian, usahawan boleh menghasilkan idea untuk menaikkan lagi sesuatu produk atau perkhidmatan yang dianalisis secara terperinci bagi menjamin barang dan perkhidmatan boleh diguna pakai bagi jangka masa panjang.

            Tokoh usahawan yang mempunyai keupayaan pemerhatiaan yang tinggi adalah Steven Paul Job atau lebih dikenali sebagai Steve Jobs iaitu seorang tokoh usahawan berbangsa Amerika Syarikat yang merupakan pengasas, pengerusi dan bekas ketua pegawai eksekutif Apple Inc. Perwatakan Steve Jobs yang sedikit aneh dan berbeza dengan orang lain serta bersifat egoistik, menjadikan beliau seorang pemerhati yang luar biasa. Beliau sering turun ke makmal untuk meneliti dan meneroka setiap genap inci produk yang dihasilkan oleh pereka-pereka dan jurutera-juruteranya.

            Beliau sedar tentang kuasa dari sesebuah pemerhatian yang menggunakan seluruh deria tubuh badan. Baginya, melihat dengan mata sama penting dengan menyentuh, merasa dan menghidu. Pendekatan Steve Jobs dalam memerhatikan dunia sama seperti tokoh-tokoh terulung dunia yang lain iaitu memiliki sifat ingin tahu yang sangat tinggi serta tumpuan terhadap perincian. Mereka-mereka ini berbeza dengan kebanyakan orang lain yang hanya melihat dengan mata kasar, tetapi tidak dengan mata hati. Mereka yang tajam daya pemerhatian mempunyai kapasiti untuk mendapat pencapaian yang lebih tinggi, menjiwai dengan lebih mendalam, bertindak dengan lebih cepat dan pantas dalam berinovasi. Itulah yang menjadikan seseorang itu luar biasa.





KEGAGALAN SEBAGAI SATU PILIHAN

           
            Kegagalan biasanya dipandang dari sudut yang negatif bagi sesetengah pihak.Tiada siapa di antara kita yang sanggup untuk menanggung risiko menghadapi kegagalan. Namun kegagalan bukanlah sesuatu yang kita mampu jangkakan terutama apabila kita terlibat dalam melaksanakan sesuatu projek, kegagalan merupakan risiko yang perlu diambil. Kegagalan sebenarnya bukanlah bersifat menghukum malahan sebenarnya mengajar kita untuk tidak melalukan sesuatu perkara yang salah dan membawa kita ke arah kejayaan yang sebenar. Selain itu, jika kita tidak pernah gagal, kita tidak dapat mendapatkan apa-apa pengalaman dan sentiasa berada dalam keadaan yang selesa. Melalui kegagalan, kita akan mendapatkan sesuatu yang amat berharga iaitu pengalaman. Belajar daripada kegagalan adalah sangat penting untuk berjaya kerana memberi peluang kepada kita untuk membuka minda dan lebih teliti dalam setiap perancangan. Tiada individu yang berjaya tanpa melalui kegagalan dalam kehidupannya.

            Rozita Ibrahim merupakan pengasas Sendayu Tinggi yang boleh dijadikan contoh dari kehidupan miskin dan kesulitan demi kesulitan, namun akhirnya mencapai kejayaan cemerlang menerusi Sendayu tinggi, syarikat yang diasaskannya sendiri. Keperitan hidupnya banyak memberi dorongan untuk memulakan langkah dalam membuat tindakan. Pada usia muda 18 tahun beliau telah berkahwin dan setelah bercerai beliau terpaksa membesarkan anak-anaknya dan lebih memeritkan apabila salah seorang anaknya jatuh sakit dan meninggal kerana tidak mendapat perawatan yang sepatutnya. Dari keperitan itulah beliau berusaha bekerja macam-macam demi menyara hidup dan beliau mengambil keputusan dalam keadaan terdesak untuk membuka perusahaan yang berkaitan herba. Dari sini membuktikan beliau mengambil semangat daripada kegagalan dan kesedihan yang telah beliau harungi. Kadang-kadang untuk mendapat kebahagian, kita perlukan pengorbanan.

 Pada hari ini, produk yang ada di antara produk-produk High Sendayu sering menjadi fokus masyarakat di Malaysia. Bahkan, menghasilkan hasilan Sendayu tinggi kini memiliki tempat di pasar, termasuk di luar Brunei, Singapura, dan banyak lagi. Pada tahun 2005 hanya terdapat 2.000 pengedar lebih sah. Beberapa pengedar Sendayu tinggi sekitar Kuala Lumpur juga mengatakan mencatat penjualan sampai mencecah RM1 juta sebulan.


BUDAYA TERBUKA

            Budaya terbuka merujuk kepada konsep di mana pengetahuan harus disebarkan secara bebas. Penyebaran pengetahuan ini adalah tidak terikat dengan mana-mana perlindungan undang-undang harta intelek semasa seperti pembangunan, penukaran yang telah sedia ada di atas perkongsian dan kerjasama. Memahami perbezaan budaya adalah sangat penting kepada kejayaan sesebuah syarikat dalam dunia perniagaan antarabangsa. Usahawan akan menerima cabaran dalam membentangkan dan memperluaskan perniagaan dalam horizon baru, dan ia benar-benar penting memahami sepenuhnya apa yang dibincangkan dalam pasaran baru yang merupakan perancangan untuk memperluaskan perniagaan.

            Setiap usahawan yang berjaya juga perlulah mengamalkan konsep budaya terbuka. Usahawan yang mempunyai ciri ini ialah Vivy Yusof. Vivy Yusof merupakan seorang usahawan, selebriti dan ikon sosial untuk beribu-ribu wanita muda di Malaysia. Beliau merupakan pengasas laman web e-dagang FashionValet.com. Proses membeli-belah dalam talian adalah bukanlah sesuatu yang baru di United Kingdom pada masa itu. Oleh kerana minat yang mendalam dalam bidang fesyen dan tidak mahu ketinggalan dalamnya, beliau sentiasa menjaga penampilannya dan sentiasa tampil feminin dan bergaya. Setelah tamat pengajian, beliau pulang ke Malaysia dan membantu bapanya dalam perniagaan hartanah. Beliau rindu untuk membeli-belah secara dalam talian kerana kesibukannya dengan tugas-tugas di pejabat yang menyebabkannya tidak mempunyai masa untuk membeli-belah. Inspirasi daripada budaya terbuka penduduk UK, beliau sedar bahawa pembangunan teknologi maklumat yang semakin meningkat dengan pesat membuka banyak peluang.

            Beliau dengan itu memutuskan untuk melancarkan pusat membeli-belah dalam talian yang dinamakan FashionValet.net pada tahun 2009 setelah mendapat pandangan dan persetujuan daripada bapanya. Beliau menubuhkan FashionValet.net (FV) sebagai sebuah hab rekaan fesyen tempatan. Beliau memulakan perniagaan ini dengan rakan-rakan beliau di UK iaitu Asma 'Nasaruddin dan Fadzarudin Maher yang kini merupakan suaminya. Tidak boleh mereka fesyen kerana pendidikan pasangan itu menyimpang jauh daripada dunia fesyen kerana beliau belajar undang-undang manakala suaminya belajar kejuruteraan aeronautik menyebabkan mereka mencontohi syarikat perniagaan dalam talian daripada UK iaitu ASOS. Kesimpulannya Vivy Sofinas Yusof menunjukkan bahawa mengamalkan sifat budaya terbuka adalah penting untuk seorang usahawan. Ia perlu dijadikan sebagai pengajaran terutamanya kepada anak muda yang berminat dalam menjalankan perniagaan dalam talian pada masa hadapan.




 BERORIENTASI HASIL


            Berorientasikan hasil bermaksud minda tindakan yang berfokus kepada hasil dan impak. Seseorang usahawan akan membuka perniagaan untuk mendapatkan keuntungan yang lumayan. Malahan, seseorang usahawan itu akan berusaha untuk mendapatkan hasil yang berterusan dengan cara memajukan lagi perniagaan mereka. Oleh itu, usahawan akan memasarkan perniagaan mereka ke luar negara. Di samping itu, usahawan akan berusaha  menghasilkan barang baru. Setiap usahawan mesti mempunyai pandangan jauh mengenai peluang yang ada. Setiap peluang yang diyakini mampu menjadikan wang kepada mereka maka mereka pasti akan mencuba melaksanakannya. Hal ini demikian kerana mereka dapat melihat hasil yang akan diperoleh akibat daripada tindakan mereka dan keadaan ini akan membuatkan mereka berani mengambil risiko.

            Selain itu, usahawan tersebut sentiasa mencari jalan melakukan sesuatu dengan kos yang lebih rendah atau dengan masa yang lebih singkat daripada kebiasaannya. Serta  sentiasa mengambil berat tentang perkiraan kos dan keuntungan dari sesuatu pembaharuan, perubahan atau sesuatu tindakan dan menggunakan maklumat-maklumat perniagaan atau kaedah pengurusan untuk meningkatkan kecekapan diri dan perniagaan .

            Seperti yang sedia maklum syarikat Honda merupakan syarikat yang dimiliki oleh jurutera dan usahawan motokar terkenal dari Jepun iaitu Soichiro Honda. Namun di Malaysia juga terdapat usahawan yang juga berjaya menaikkan nama Honda iaitu Tan Sri Loh Boon Siew. Boon Siew Honda merupakan sebuah syarikat yang sangat terkenal di Malaysia pada hari ini. Hal ini demikian kerana, keupayaan syarikat tersebut mengeluarkan motosikal yang menepati citarasa pengguna di Negara ini. Idea untuk menjual motosikal Honda di Malaysia tercetus sewaktu Tan Sri Loh Boon Siew bercuti di Jepun pada tahun 1958 di mana beliau ternampak sebuah motosikal Honda yang belum pernah digunakan di Malaysia. Oleh kerana beliau berpendapat bahawa motosikal model tersebut sesuai digunakan oleh orang Malaysia kerana saiznya yang agak kecil dan ringan berbanding motosikal keluaran Eropah maka beliau mengambil keputusan untuk membelinya dan menjualnya di Malaysia. ((Tan Sri Loh Boon Siew: the life and times of a fire dragon. Raymond Flower, Winston Lim, Cheng Yean Loh (Dato'). SNP Editions. 2006)

        Walaubagaimanapun, beliau hanya menjual motosikal tersebut kepada rakan-rakannya sahaja tanpa mengambil sebarang untung kerana beliau ingin masyarakat mengenali motosikal tersebut. Beliau juga ditertawakan oleh masyarakat kerana mereka menganggap bahawa motosikal tersebut tidak berguna dan cepat rosak namun perkara itu tidak mematahkah semangat beliau kerana beliau sudah dapat melihat hasil yang akan beliau peroleh dengan membawa kenderaan itu ke Malaysia. Jangkaan beliau terhadap hasil yang positif yang akan diperoleh daripada motosikal tersebut adalah tepat kerana pada tahun 1963 motosikal Honda menjadi kenderaan yang paling diminati dan mendapat permintaan yang menggalakkan sehingga ke hari ini.

   Hal ini menunjukkan bahawa usahawan yang mempunyai ciri berorientasikan hasil mampu mencipta kejayaan kerana mereka berpandangan jauh dan mepunyai tekad yang tinggi kerana mereka berusaha untuk merealisasikan perancangan yang ada di fikiran mereka.


BERORIENTASI PASUKAN

Definisi kerja berpasukan merujuk kepada suasana kerja dalam pasukan yang mengamalkan nilai kerjasama dan saling berganding bahu dalam menjalankan tugas untuk mencapai objektif  yang sama. Kajian-kajian menunjukkan bahawa kerja berpasukan telah menyerlahkan potensi dan meningkatkan prestasi apabila tugasan yang melibatkan pelbagai kemahiran, pengalaman dan penilaian digabungkan. Dalam erti kata yang lain, membantu sesebuah organisasi memaksimumkan bakat dan kemahiran anggota-anggota kumpulan. Dalam menghayati semangat bekerja dalam kumpulan atau ‘teamworking’, kemampuan bekerja secara berpasukan yang dimaksudkan juga meliputi kebolehan seseorang untuk bekerja dengan orang lain yang datang dari latar belakang yang berbeza dalam mencapai sesuatu matlamat.

Definisi ini turut menekankan bahawa kepentingan matlamat kumpulan adalah mengatasi kepentingan peribadi walaupun terpaksa bekerja dengan orang yang tidak dikenali mahupun kurang disenangi. Melalui kerja berpasukan sebegini juga, sesuatu organisasi sudah pastinya dapat meningkatkan hasil yang berkualiti tanpa meningkatkan sumber dalam bilangan yang banyak kerana pembahagian tugas dan jawatan dalam sesuatu organisasi kerja berpasukan melibatkan gabungan usaha, pengetahuan, kemahiran dan kebolehan yang dapat menghasilkan prestasi kerja yang lebih tinggi berbanding jika dilakukan secara bersendirian. Mereka perlu mampu dan bijak dalam menyusun strategi pengaruhnya.

Ciri kerja berpasukan ini boleh dikaitkan dengan Tan Sri Tony Fernandes iaitu seorang tokoh usahawan Malaysia berketurunan India. Tan Sri Tony Fernandes atau nama sebenarnya Anthony Francis Fernandes merupakan pengasas syarikat Tune Air Sdn Bhd iaitu sebuah syarikat yang menawarkan perkhidmatan penerbangan tambang murah kepada penduduk Malaysia. Pada tahun 2001, Tony Fernandes telah mengambil alih sebuah syarikat melalui syarikat Tune Air Sdn Bhd. Syarikat tersebut dibebani hutang yang banyak sebanyak RM40 juta dan mempunyai pelbagai rekod buruk. Pada ketika itu, Air Asia hanyalah sebuah anak syarikat yang ditubuhkan oleh syarikat DRB-Hicom. Walau bagaimanapun, tindakan Tony Fernandes itu mendapat tentangan ramai orang termasuk pakar-pakar yang menganggap bahawa rancangan perniagaan beliau yang menawarkan harga tiket penerbangan yang murah adalah perniagaan yang membawa kerugian. Namun begitu, beliau tidak mempedulikan anggapan mereka sebaliknya  meneruskan konsep perniagaannya itu. Hal ini dilakukan bagi membantu golongan yang tidak berkemampuan membeli tiket penerbangan dengan harga yang mahal.

Tidak kiralah secanggih mana pun pesawat atau sistem teknologi  yang digunakan oleh Air Asia ianya tidak akan bermakna tanpa pekerja yang menggerakkannya. Kerana itulah syarikat Air Asia dengan bangganya menyatakan di dalam laman webnya bahawa :“Our people are our GREATEST ASSET. They MAKE all the DIFFERENCES in the world. Our DRIVING FORCE has always been our people. From our humble beginnings to the present family size of 8,000 people, we stand UNITED and SHARE one common culture.”

Di samping itu, dalam melahirkan pasukan kerja yang berkesan, Tony Fernandes melalui syarikatnya AirAsia bukan sahaja memberikan latihan yang sewajarnya kepada para pekerjanya malah turut mengambil kaedah dengan menubuhkan sebuah Unit Budaya Korporat  yang bertanggungjawab dalam menerapkan nilai dan amalan syarikat kepada semua pekerjanya. Tan Sri Tony Fernandes pernah berkata bahawa pekerja diutamakan sebelum pelanggannya. Beliau percaya bahawa dengan bekerja dalam suasana kerja yang gembira, pekerja beliau akan menjaga pelanggannya juga. Jadi tidak hairanlah, syarikat tambang murah ini disegani oleh syarikat penerbangan yang lain yang bertaraf antarabangsa. Dengan ini jelaslah bahawa kerja berpasukan melalui pengurusan yang berkualiti dengan kerjasama semua pekerja di semua peringkat sama ada pada peringkat atasan dan bawahan menjamin kejayaan sesebuah perniagaan.


3.0 Tokoh Usahawan yang Berjaya.

            Datuk Jimmy Choo merupakan antara tokoh usahawan yang menarik perhatian kami. Hal ini demikian kerana beliau telah berjaya dalam perniagaannya sehingga dapat melebarkan pasaran produknya hingga ke luar negara. Nama Jimmy Choo adalah sinonim dengan rekaan produk beliau yang eksklusif dan bergaya. Beliau lebih dikenali oleh orang ramai disebabkan oleh kecemerlangan dan kejayaan beliau dalam menjalankan perniagaan beliau iaitu perniagaan kasut. Kami memilih datuk Jimmy Choo kerana motivasi positif yang telah diterapkan dalam diri beliau juga telah menjadikan beliau seorang yang cekal serta berusaha terus dalam mengharungi pelbagai rintangan dalam menjadi usahawan yang berjaya.

            Nama sebenar Datuk Jimmy Choo ialah Jimmy Chow. Pendaftar telah tersilap mengeja namanya pada sijil kelahiran Datuk Jimmy Choo sehingga nama Jimmy Choo itu dikenali ramai. Datuk Jimmy dilahirkan di Pulau Pinang pada tahun 1961 dan dibesarkan di Lebuh Hutton, Georgetown, Pulau Pinang. Beliau dilahirkan dalam sebuah keluarga yang kecil di mana ayahnya juga merupakan seorang pengusaha dalam perniagaan pembuatan kasut.Beliau mendapat pendidikan di Sekolah Rendah Shih Chung. Namun,Datuk Jimmy menamatkan pengajiannya ketika beliau berada di tahun enam.Hal ini demikian kerana ,beliau ingin menolong ayahanya. Malah,Datuk Jimmy Choo telah berjaya menghasilkan kasut pertama ketika beliau berusia 11 tahun. Setelah itu,Datuk Jimmy Choo menyambung pengajian dalam bidang pembuatan kasut dan fesyen di London. Beliau telah dianugerahkan dengan gelaran ‘Datuk’ oleh Sultan Pahang atas kejayaannya dalam bidang fesyen dan beliau juga mendapat gelaran ‘Profesor’ oleh University of the Arts London atas sumbangannya dalam bidang fesyen. Datuk Jimmy Choo merupakan rakyat Malaysia yang pertama yang mendapar anugerah “Order of the British Empire” OBE (Knighthood) oleh Permaisuri England, Queen Elizabeth II pada tahun 2002.

            Antara ciri-ciri usahawan yang dapat dilihat pada Datuk Jimmy Choo ialah kegagalan sebagai satu pilihan . Hal ini demikian, sebelum beliau menjadi seorang pereka kasut yang berjaya, banyak cabaran dan rintangan telah dilalui oleh beliau. Salah satu cabaran yang dihadapi oleh beliau adalah selepas beliau tamat pengajiannya di London. Datuk Jimmy Choo cuba untuk membuka kedai kasut dengan menyewa bangunan hospital yang ditinggalkan oleh Malaysia . Beliau telah mengharungi empat tahun yang mendukacitakan kerana jualan kasutnya amat menyedihkan.Setelah empat tahun bertukus-lumus,rekaan beliau mendapat liputan majalah Vogue ,sebuah majalah fesyen terkenal di UK. Nama Jimmy Choo mula dikenali. Tetapi beliau masih kecewa kerana walaupun mendapat liputan media jualannya terus merosot. Namun begitu, nasib Datuk Jimmy Choo berubah. Ditakdirkan mendiang Puteri Diana berkenan dengan rekaan kasut yang dibuat oleh beliau dan Puteri Diana membelinya. Semenjak dari hari itu, Puteri Diana terus jatuh cinta dengan rekaan beliau. Oleh sebab itu, nama Datuk Jimmy Choo melonjak naik dan jualannya melonjak ke langit. Kini, jenama Datuk Jimmy Choo dikaitkan dengan gaya, kemewahan dan ketulenan, serta menjadi kegilaan artis dan serata dunia . Oleh itu,kegagalan atau cabaran bukanlah satu penghalang kepada seorang usahawan untuk mencapai kejayaan. Janganlah mudah berputus asa dengan suatu kegagalan kerana dengan mengalami kegagalan kita akan sentiasa untuk memperbaiki diri kita untuk menjadi lebih baik.

            Selain itu,ciri usahawan yang terdapat pada Datuk Jimmy Choo ialah mempunyai sikap budaya terbuka.Hal ini dapat dilihat dalam membangunkan perniagaannya, beliau sangat menitikberatkan tugas-tugas yang bersifat sosial dan melayan pelanggan. Ini kerana dengan adanya tindakan seperti itu dapat membina hubungan yang berorientasikan pelanggan. Sikap beliau yang sangat mementingkan kualiti juga ini telah menyebabkan beliau berjaya dalam mengusahakan syarikatnya. Ini kerana setiap produk yang dikeluarkan adalah sangat berkualiti tinggi selari dengan harga yang ditetapkan.Datuk Jimmy Choo juga telah menggunakan media sebagai saluran maklumat beliau mengenai diskaun serta promosi yang dijalankan oleh syarikat beliau. Dengan itu, segala maklumat dapat diketahui oleh para pelanggan mengenai keluaran terbarunya.

Seterusnya,ciri usahawan yang terdapat pada Datuk Jimmy Choo ialah berwawasan. Setelah berjaya menerpa nama di persada antarabangsa, Datuk Jimmy Choo telah menjalankan strategi perniagaan beliau dengan lebih berkesan agar dapat memperkenalkan produk beliau ke seluruh negara. Oleh itu, beliau telah berjaya membuka syarikat iaitu Jimmy Choo Ltd. Sebagai pengurus atasan beliau bertanggungjawab dalam membuat keputusan mengenai hala tuju syarikatnya di samping beliau perlulah memilih saluran komunikasi yng paling berkesan untuk memasarkan rekaan-rekaan terbarunya. Datuk Jimmy Choo seorang yang berwawasan dalam mengharungi rintangan. Beliau melakukan pekerjaan secara separuh masa sebagai pencuci di restoran serta kilang kasut demi menampung kos pengajian pembelajarannya kerana bapa beliau hanya menanggung kos pengajian beliau pada tahun pertama sahaja. Selepas tamat pengajiannya, beliau mempunyai wawasan yang jelas untuk membuka kedai kasut dengan menyewa sebuah bangunan hospital yang lama ditinggalkan. Beliau mengharungi pelbagai cabaran selama 4 tahun namun jualan kasut beliau amat menyedihkan. Selepas empat tahun mengharungi cabaran, rekaan beliau telah mendapat liputan di Majalah Vogue yang merupakan sebuah majalah fesyen terkenal di UK.

            Sehubungan dengan itu, berani mengambil risiko terbuka juga terdapat pada Datuk Jimmy Choo. Hal ini demikian kerana beliau hanya bekerja selama dua tahun sebelum membuka kedainya sendiri. Beliau sendiri menyatakan bahawa, pada masa itu sangat sukar untuk menjual kasut kerana beliau bukan orang yang terkenal. Penglibatan beliau di sana bukan senang kerana London bukan kota yang kecil  malah kota yang sangat terkenal. Beliau berkata lagi bahawa,bekerja sebagai orang asing di tanah asing sebenarnya sangat mencabar. Namun beliau mengambil cabaran itu untuk meneruskan perniagaannya dan beliau telah berjaya menerpa nama sehingga peringkat antarabangsa.

            Akhir sekali,ciri usahawan yang dapat dilihat pada Datuk Jimmy Choo ialah proaktif. Beliau sentiasa melakukan pembaharuan pada rekaannya sehingga kini. Kualiti produknya juga setanding dengan harganya. Membuatkan pelanggan di seluruh dunia berminat dan tanpa jemu memilih produknya. Produk beliau juga sentiasa mengikut pengeran zaman. Selain itu,rekaan yang dihasilkannya juga adalah eksklusif yang mana membuatkan orang-orang yang ternama dan berpengaruh membeli rekaannya. Datuk Jimmy Choo juga merupakan pembuat keputusan dalam butik atau syarikatnya. Oleh itu, beliau terpaksa memikirkan apa yang terbaik untuk syarikatnya, bagaimana untuk mendapatkan banyak pelanggan dan bagaimana untuk memastikan kualiti barangannya. Beliau juga bertindak sebagai penyelesai masalah gangguan syarikatnya di Amerika. Contohnya, jika ekonomi merosot, dia terpaksa mencari jalan untuk menyelesaikannya bagi memulihkan keadaan perniagaannya. Beliau juga berkhidmat sebagai sumber iaitu pembahagian langkah-langkah untuk membelanjakan sumber kearah jabatan pemasaran atau pengurusan dan bahagian-bahagian lain. Selain pembuat keputusan, beliau juga seorang perunding.beliau berunding dengan pihak luar mengenai cita rasa mereka untuk menghasilkan reka bentuk yang menarik. Jelaslah bahawa Datuk Jimmy Choo mempunyai ciri usahawan yang proaktif dalam menjalankan perniagaannya.
        



4.0 Kesimpulan

           Kesimpulannya, Datuk Jimmy Choo adalah seorang yang gigih dalam menjalankan perniagaan kasutnya sehiggalah perniagaannya menjadi terkenal di peringkat antarabangsa. Oleh itu, kisah beliau bolehlah diambil teladan dan penunjuk untuk meahirkan lebih banyak lagi usahawan yang berjaya seperti beliau di negara ini. Datuk Jimmy Choo juga seorang usahawan yang berani mencuba dan bersungguh-sungguh untuk membangunkan perniagaannya. Berdasarkan ciri-ciri usahawan yang ada dalam diri beliau dapat disimpulkan bahawa untuk menjadi seorang usahawan yang berjaya hingga ke peringkat global bukanlah mudah ia memerlukan kesabaran dan usaha yang bersungguh-sungguh agar perniagaan yang dilakukan dapat dijalankan dengan sempurna dan berjaya seperti perniagaan Datuk Jimmy Choo ini. Oleh itu, usahawan-usahawan yang berhasrat untuk menjalankan perniagaan haruslah mempunyai sikap seperti Datuk Jimmy Choo dan tokoh-tokoh usahawan yang lain sebagai penunjuk aras untuk mereka berjaya.












5.0      RUJUKAN
i)             Lauren Goldstein Crowe,2009, “The Jimmy Choo Story : Power, Profits and the Pursuit of the Perfect Shoe , A&C Black.
ii)            Mokhtar Pet dan Rafidah Manap, 2013, “ Ace Ahead Teks STPM Pengajian Pernigaan : Perniagaan Penggal 3”, Oxford Fajar Sdn Bhd, Shah Alam.
iii)           Rosli Mahmood . Prinsip-prinsip keusahawanan Edisi Kedua.;cengage learning,
iv)           Zafir Mohd Makhbul dan Fazilah Mohamad Hasun, 2003, Menjadi Usahawan, PTS Publishers&Distributors Sdn Bhd.